Spring til indhold

Indkøbskurv

Din indkøbskurv er tom

Kunstner i fokus

Kunstner i fokus er Formats mulighed for at stille skarpt på en specifik kunstners nyeste kunstneriske produktioner. I galleriet er der afsat 2-3 vægge dedikeret til vores kunstner i fokus, således at der altid er helt nye værker at fordybe sig i, når man besøger galleriet. Udover værkerne på væggen, så har vi også et særligt  kunstnerfokus på skulpturer, som udfolder sig som en vinduesudstilling ud til gaden. De to fokusområder skifter ca 1 gang månedligt.

Vi er stolte af at præsentere denne måneds kunstnere i fokus:

Isabel Berglund & Kristian Devantier:

Til vores ene kommende fokusophængning har kunstnerne Isabel Berglund og Kristian Devantier skabt en serie af nye værker under titlen "Assembled", der er af keramik, strik, tegning og papir. 

Isabel Berglund og Kristian Devantier er hver især kendt for deres karakteristiske og genkendelige brug af de medier, som de har dyrket i en årerække – henholdsvis tekstil og strik og maling og tegning.

Kristian Devantiers værker har en insisteren på et anti-ekspressivt formsprog, der ligger tæt op af børnetegningens og populærkulturens udtryksformer, men i modsætningen til popkunsten fylder han sine værker med historier, hvor dagligdagsscener blander sig med eventyr, myter og drømmesyn, og hvor filmstrimler, nyhedsklip og andet godt fra mediestrømmen har fundet vej ind.  Her forekommer figurationen på vippen til det stilistiske og abstrakte.

Isabel Berglund er kendt for hendes storskala-strikkemonumenter, der blandt andet skabes igennem en række workshops, hvor frivillige er med til at skabe værket. Resultatet er spektakulære kunstværker, hvor kunstnerens æstetik kombineres med deltagernes kunsthånd­værksmæssige strikkebidrag. Isabel Berglund bruger håndstrik som et centralt greb i sin kunstpraksis, hvor hun sammensætter elementer fra såvel strikkens som designindustriens og kunstens verden og bevidst arbejder med at twiste deres betydning. Hendes værker handler ofte om identitet og overflade, hvor forholdet mellem værk og krop har en stor betydning for helhedsopfattelsen.

De to kunstnere, der til hverdag ikke kun deler atelier, men også danner par privat,  har sammen skabt et fælles univers, hvor det bløde materiale mødes med papirets og pennens skarpe linier og spiller sammen i en ny helhed af flader og teksturer, som viser andre sider og dimensioner af kunstnernes vanlige praksis. Deres fælles værker er tro mod deres oprindelige udgangspunkt og interessefelter og fusionerer i et nyt sammenhængende og overraskende æstetisk udtryk.

Se værker af Isabel Berglund og Kristian Devantier

Anne Langgaard: 

Til vores anden kommende fokusophængning, glæder vi os over at kunne præsentere nye skulpturelle værker af Anne Langgaard under titlen "Memento Materia".

Hverdagens poesi og skønhed er kernen i Anne Langgaards kunstneriske praksis. Hun undersøger de genstande og materialer, der udgør det tilsyneladende banale baggrundstæppe for vores liv, og gennem skulpturelle transformationer fremhæver hun deres æstetiske potentiale. I skulpturer som gulvklude støbt i bronze eller små notesblok påmindelser udformet i porcelæn, transformeres dagligdagens objekter til bærere af en kompleks poesi. Herved peger hun på forholdet mellem forgængelighed og bestandighed, mellem konsumkulturens flygtighed og den varige skønhed i hverdagens små øjeblikke. Gennem humor og genkendelighed, undersøger Langgard, hvordan det oversete kan rumme større æstetiske og eksistentielle fortællinger, et forsøg på at gøre det ordinære monumentalt.


I Memento Materia inviterer Anne Langgaard os ind i et rum, hvor det forbigående og det bestandige smelter sammen. Udstillingen kredser om hverdagens materialer –  gulvkluden, chipsposen, knuden, notesblokken, det krøllede papir – genstande, der normalt eksisterer i baggrunden af vores liv, men som her får lov at træde frem i forgrunden som bærere af både sanselighed og betydning.


Langgaards praksis tager udgangspunkt i det oversete. Med nænsomhed og præcision løfter hun banale objekter ud af deres funktionelle kontekst og forvandler dem til skulpturelle aftryk af liv. Gennem materialetransformationer i bronze, aluminium og porcelæn forankres det flygtige i det varige. Kluden, der normalt bruges og kasseres, bliver evig i metal. En håndskrevet note fryses i skrøbeligt porcelæn. Det er hverdagens mementoer, konserveret i form, og en stille påmindelse om tidens gang og tingenes forgængelighed.


Titlen Memento Materia – husk materialet – spiller på det klassiske memento mori, men flytter fokus fra dødens uundgåelighed til materialets og objektets betydning. Hos Langgaard bliver materialet et vidnesbyrd. Ikke kun om en gestus eller en funktion, men om en eksistensform: det sanselige, det hjemlige, det menneskelige.


Langgaards værker balancerer mellem humor og alvor, mellem genkendelighed og forundring. Langgaard forvandler det almindelige til noget næsten sakralt, og peger på det oversete som bærer af både skønhed og fortælling. Memento Materia er en poetisk undersøgelse af, hvordan det, vi rører ved og bruger, også rører os og hvordan selv det mest hverdagslige kan bære på spor af noget uendeligt.

Se værker af Anne Langgaard